Telekom - Együtt veled
Együtt veled.

HÍREK, ESEMÉNYEK

Így néz ki egy intelligens, személyre szabott repülőgép

2018-03-27

Mi történik akkor, ha a divat, a technológia és a repülőgépek találkoznak? A Telekom Fashion Fusion & Lufthansa FlyingLab közös technológiai és divatversenyén kiderült! A döntősök több hónapon keresztül dolgoztak a jövő repülési élményét megalapozó intelligens megoldásaikon. Ismerd meg a nyertes találmányokat!

A döntősök a Fab Lab Berlin laboratóriumaiban fejlesztették ki különleges ötleteiket, amelyeket a Lufthansa Airbus A380 repülőgép fedélzetén tesztelték a Frankfurt-Houston járaton. A fiatal fejlesztőcsapatok új repülőgép-ülésekkel, fedélzeti szórakoztatással, valamint a kabinszemélyzet és az utasok közötti kommunikációval kapcsolatos ötleteiket próbálták ki a gyakorlatban.

A csapatok modern informatikai és gyártási technológiákat alkalmaztak a prototípusok kifejlesztéséhez, köztük 3D nyomtatást, lézervágást, digitálisan támogatott Jacquard-szöveteket és mesterséges intelligenciát. A projekt során digitalizációs és légi közlekedési szakértők, valamint különféle partnercégek segítségét is igénybe vették.

A döntős csapatok bemutatása:
 
feel.flight
A feel.flight csapat célja a hatékonyabb kommunikáció és magasabb kényelmi színvonal megvalósítása a nagy távolságú repülőgépjáratokon. Ennek részeként az utasok egy chatboton keresztül kommunikálhatnak az utaskísérőkkel, amely a legtöbb népszerű üzenetküldő alkalmazáson (pl. WhatsApp és Facebook Messenger) keresztül elérhető. A személyzet formaruhájának kézelőjében mikrokontrollerekkel összekapcsolt, miniatűr kijelzők vannak elhelyezve. Az utasok kényelmét nyakpárnát tartalmazó, köpenyként viselhető, és az utas egyéni igényei szerint állítható takaró fokozza. Igény esetén a nyakpárna diszkrét rezgéssel – utaskísérői beavatkozás nélkül – ébreszti az utast.
 
Smart Chair
A Smart Chair projekt az utasok személyes terét állítja középpontba, és intelligens üléseik teljes körűen testre szabott repülési élményt nyújtanak. A Smart Chair csapat új egyenruhát is tervezett a kabinszemélyzet részére: a prototípus elkészítéséhez hőszabályozott, lélegző, antibakteriális és antiallergén textilanyagokat használtak.
 
Lyra
A Lyra csapat „LYRA Connect” webalkalmazása az utaskísérőknek segít, hogy optimalizálhassák az útvonalat és az utaskiszolgálási tevékenységeket. Az utasok saját mobileszközeikről, egyszerűen küldhetnek kéréseket a személyzetnek. A legközelebbi szabad utaskísérő az intelligens szemüvegnek köszönhetően közvetlenül a látóterében érzékeli a kérést, és azonnal tudja, kitől érkezett. Az utaskísérők emellett további információkat is lehívhatnak az utasokról az alkalmazás segítségével. Ehhez az egyes ülések előtt a padlóba telepített érzékelő mezőre kell állniuk. A LYRA ekkor diszkréten megjeleníti a kapcsolódó adatokat az utaskísérő intelligens szemüvegén, aki így megtudhatja például, hogy az utas milyen nyelven beszél, és van-e valamilyen különleges étrendi igénye.